torsdag, mars 13

Sotaren kom och gick.




Jag är lite besviken på sotaryrket faktiskt.

Gör de bara en grej liksom, sotar det bara sotiga utrymmen? Jag trodde att de va lite multitasking inom området precis som låssmeder kan laga sko-klackar typ. Tänker mig tillockme att sotare idag kanske har en laptop med sig, läser av elmätare, kollar rör och så. Men så är icke fallet systrar! De är arbetarklass med stort A, med anor från 1800 talet och inget har i stort sätt förändrats, det har jag fått erfara idag.

I morse skulle sotaren komma och besöka mig. Spännande tänkte jag, Piffipiffplingeling liksom!

Jag hade tagit ledigt nån timma och faktiskt städat lite på morgonkvisten. Ok jag ska genast erkänna mina intentioner om ni inte redan här hör myntet trilla...
Tråkigt antagande att vara hemma för att öppna åt sotaren kunde ju faktiskt bli lite intressant! Jag menar, har någon någonsin varit med om en ful sotare, har någon någonsin varit med om filmer där ung kvinna öppnar dörren för sotaren utan spänningar i luften? Dont think so.
Undertecknad hade tillockmed lagt manken till och rougat och duttat lite extra...såklart.

Nåväl, han kom, han var snygg, han hade en lärling med sig som framstod som Bert ur Berts Bravader, tafatt och askblond. Och självklart fanns den där sotarmojängen som
liknar en svart toaborste med i bilden. Ni vet. Han hade även nån slags slamsugare med sig som tog upp halva bohaget. Whatever, som att jag ifrågasatte någonting just nu.

Och de såg glada ut, det bor ju bara familjer eller 80 plussare i mitt hus, något som jag givetvis hade tagit med i mina beräkningar.

Men så kom antiklimaxet, så fort han gick in så konstaterade han efter en sekund att där minsann inte fanns nån kakelugn!

"Kakelugn? Nej jag har ingen kakelugn...men jag har en massa konstiga luckor som står och smäller, trodde det va nåt sånt ni skulle putsa på, och rör...och så?"

det var tydligen inte av intresse. Sotarn gick och tog med sig slamsugaren och Berts bravader. Och kvar stod jag med två överkokta ägg som jag glömt på gasspisen.

Snopet.

Men imorrn kommer låssmeden, så då tar vi nya tag!!

Inga kommentarer: